Mitä esine voi kertoa? – Vinkkejä teknologiaopetukseen

Opettajat ovat monessa yhteydessä esittäneet Tekniikan museolle toiveen itsenäisesti käytettävistä tehtävistä ja vinkeistä siihen, kuinka museonäyttelyä voisi opetuksessa ja itsenäisillä vierailuilla paremmin hyödyntää. Vastauksena toiveeseen olemme tuottaneet Opettajan vinkkimateriaalin, jonka voi ladata pdf:nä vaikkapa tästä.

Toivomme materiaalin helpottavan opettajien työtä museovierailuiden suunnittelun osalta ja antavan vinkkejä opetussuunnitelmiin kirjatun teknologiakasvatuksen toteuttamiseen. Vinkit tarjoavat menetelmiä ja näkökulmia erityisesti esi- ja alkuopetuksen ja alakoulun opettajille, mutta niitä on osin mahdollista soveltaa ikäryhmän taitojen mukaisesti myös muille kohderyhmille.

Opettajan vinkkimateriaalin ensimmäinen osio keskittyy siihen, kuinka esinettä voi opetuksessa lähestyä.

Museon lakisääteisenä tehtävänä on tallentaa, säilyttää ja esitellä materiaalista kulttuuriperintöä. Kulttuurihistoriallisen museon perusyksikkö on esine: se on primaari tietolähde ja sen tutkiminen tekee museokäynnistä ainutlaatuisen. Vastaavanlaista vanhaa esinettä ei ehkä enää ole muualla nähtävissä!  

Eri aikakausien esineet itsessään osoittavat, kuinka tekniikka muuttuu ja kehittyy: niiden ulkonäkö, materiaalit, mekaniikka, toiminta ja käyttöliittymät muuttuvat. Esineet voivat myös toimia symboleina kehitykselle: esimerkiksi uusi, merkittävä kone voi symboloida koko teollisuudenalan murrosta. Monien esineiden taustalta löytyy myös innovaationäkökulma: harva keksintö syntyy tyhjästä. Ideoita ja teknisiä ratkaisuja otetaan aiemmista keksinnöistä ja niitä sovelletaan osana uusia.

 

konevispilankanssa
Tekniikan ulkonäkö, materiaalit, mekaniikka, toiminta ja käyttöliittymät muuttuvat.


Esineet heijastavat osaltaan myös yhteiskunnan muutosta. Usein tarve uusille keksinnöille nousee yhteiskunnallisesta tarpeesta: yhteiskunta, jossa paikallisparistopuhelin syntyi, oli hyvin erilainen kuin nyky-yhteiskunta, jossa jokaisella on tietokone taskussa ja kaikki ovat koko ajan tavoitettavissa! Monesti museoesineiden kautta voidaan luodata myös tulevaisuutta: mitä enemmän tiedetään menneisyydestä ja nähdään sen jatkumoita, sitä enemmän voidaan myös ennakoida tulevaa.

Vinkkimateriaali tarjoaa näkökulmia, menetelmiä ja esimerkkikysymyksiä tutkimiseen, luokitteluun, keskusteluun ja muuhun toimintaan esineen ympärillä. Esineen ohella museoissa on  runsaasti tietoa myös muissa muodoissa: lähteinä voivat toimia tekstit, kuvat, videot ja muu mediamateriaali. Monia esineiden kanssa työskentelyyn käytettäviä teemoja ja näkökulmia voi hyödyntää myös niiden analysoimiseen!

Vinkkimateriaalin toinen osio keskittyy varsinaiseen näyttelykäyntiin ja toimintaan museolla.

Useimmista näyttelyistä saa ryhmän kanssa enemmän irti, jos esineitä ja esillepanoa katselee jonkin rajatun tehtävänannon kautta.

Museoympäristössä keskiössä ovat luontevasti museon kokoelmaesineet ja niiden kertomat tarinat. On muistettava, että jokainen näyttely on museoammattilaisen kuratoima media; kokonaisuus, joka kertoo valittujen esineiden kautta valittua tarinaa valitusta näkökulmasta. Kokonaistarinan ohella näyttelystä voi nostaa esiin useita yksittäisiä teemoja ja sivupolkuja. Jokaisella vierailijalla on mahdollisuus tehdä näyttelystä oma tulkintansa!

Vinkkimateriaali tarjoaa tehtäväideoita museovierailuun: entä jos oppilaat itse toteuttaisivat näyttelyopastuksen? Mikä teema nousisi keskiöön, mitkä esineet osoittautuisivat kiinnostavimmiksi? Entä kuinka museoidut esineet voisivat liikkua, millaista ääntä ne pitäisivät tai löytyisikö näyttelystä somemeemin aineksia?

Vinkkimateriaalin kolmannessa osiossa annetaan ideoita opetukseen museokäynnin jälkeen.

Museokäynnin jälkeen tekniikan teemaan voi paneutua tarkemmin vaikkapa aineistotehtävien tai itse valittujen esineiden tutkimisen avulla.

Arjen tekniikkaa on ympärillämme kaikkialla. Sitä on helppo havainnoida ja tutkia: Mitä tekniikkaa käytät arjessa? Mitä se kertoo arjestasi? Mitä tekniikkaa olet nähnyt tänään?

Mikään ei estä vaikkapa purkamasta tekniikkaa osiin tai innovoimasta uutta teknistä laitetta.

Vinkkimateriaali tarjoaa myös konkreettisia teknologia-askarteluvinkkejä ja ohjeistaa järjestämään lelupäivän sijaan tekniikkapäivän tai kokoamaan aikakapselin tulevien sukupolvien löydettäväksi.

 

Marianna

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.