Tekniikan tarinamatolla – suomeksi ja englanniksi!

Tekniikan museossa on kesästä 2012 saakka pyörinyt Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema Pienten paja -kehityshanke, jonka tarkoituksena on ollut kehittää menetelmiä ja toimintatapoja, joiden avulla tekniikan aihepiiri saadaan luontevasti tuotua esi- ja alkuikäisten lasten ulottuville.

Nyt on aika julkistaa hankkeen tuloksia:

Tekniikan tarinamatolla – Teknologiakasvatuksen toimintamalli museoiden yleisötyöhön ja varhaiskasvattajille

sekä englanninkielinen versio

The Magic carpet of Technology tales – An operational model of technological education for museum visitor activities & early educators 

löytyvät nyt Museoliiton verkkojulkaisusarjasta numeroilla 66 ja 67. Julkaisuihin voi perehtyä Museoliiton verkkosivuilla.

screenshot-2015-11-03-15-30-04
Toimintamallin kansi.

Tekniikan tarinamatolla -toimintamalli antaa museoiden yleisötyöhön ja varhaiskasvattajille eväitä esi- ja alkuopetusikäisten teknologiakasvatukseen.

Toimintamallissa esitellään museoympäristössä tapahtuvaan teknologiakasvatukseen painottuva Tekniikan tarinamatolla -työpajakokonaisuus, sekä kerrotaan sitä suunniteltaessa tehdyistä kokeiluista, työpajan erilaisista sovelluksista ja ajatuksista käytettyjen menetelmien takana.

2013-11-11 15.04.41
Tekniikan tarinamatto odottelee kävijöitä.

Tekniikan tarinamatolla -kokonaisuuden tavoitteena on herätellä esi- ja alkuopetusikäisiä havainnoimaan ja ymmärtämään teknologiaa ympäristössään omasta arjestaan ja kehitysvaiheestaan käsin. Lapsi voi tutkivan oppimisen keinoin harjoitella löytämään muun muassa tekniikan olemukseen, keksimisen vaiheisiin sekä erilaisiin teknologisissa ympäristöissä tapahtuneisiin muutoksiin liittyviä teemoja.

2013-04-22-14-59-29
Tekniikan muuttumista voidaan käsitellä vaikkapa puhelinten avulla.

Tekniikan tarinamatto -kokonaisuutta tuotettaessa tutkijat, museoväki ja varhaiskasvattajat suunnittelivat ja muokkasivat mattoa ja sen toimintoja yhdessä, kokeilivat tehtäviä käytännössä, kehittivät ja arvioivat niitä. Tämän tyyppinen tieteidenvälinen yhteistyö on uudenlainen tapa tuottaa lapsikeskeisiä työpajoja ja toimintaa museon puitteissa. Moniääninen työryhmä, käytännön toteutuksen suunnitelmallinen arviointi ja arvioinnin pohjalta tehty kehitystyö integroivat lasten äänen ja näkökulman museon toiminnan ja museoympäristön pedagogiseen kehittämiseen.

2014-11-18-09-19-37
Liikettä ja eri aisteja hyödynnetään mattotuokioissa.

Toimintamalli ja siihen kirjatut suunnittelun periaatteet tarjoavat lapsilähtöisen ja arkielämän teknologioista kumpuavan tavan lähestyä tekniikan aihepiiriä käsittelevien työpajojen suunnittelua ja toteutusta.

Tekniikan tarinamaton aiempiin kehitysvaiheisiin voi käydä tutustumassa täällä. Toimintamallista ollaan parhaillaan tuottamassa myös ruotsinkielistä versiota.

Hankkeeseen liittyvää tutkimustyötä on tehty yhteistyössä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen esi- ja alkuopetuksen tutkimusryhmän kanssa. Suomen museoliitto on ollut mukana hankkeen ohjausryhmässä.

Tekniikan tarinamatolla -oppimispolku on myös osa Tekniikan museon koululaispalveluvalikoimaa. Varaus- ja toimintaohjeet löydät täältä.

Marianna

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s